Groeiend leren, leren groeien!

Brede ontwikkeling Optimale leeromgeving Grenzen respecteren Groeiproces Elkaar graag zien

Op de volgende pagina’s lichten we onze visie toe. Wanneer in de tekst het woord ‘hij’ wordt gebruikt, betekent dat terzelfdertijd ook ‘zij’.

Onze schoolvisie is gestoeld op groeiend leren, leren groeien. We hebben unaniem gekozen voor een absolute procesbegeleiding van kinderen, waar kinderen mogen leren door het ervaren van ups en downs, van vallen en opstaan, …, om uiteindelijk na de lagere school een kind te zijn met elk zijn eigen talenten en kwaliteiten. ‘Leren groeien’ betekent ook kunnen omgaan met een falen. Vallen biedt ook de kans weer op te staan en constructief verder gaan. Vanuit die gedachte nemen we telkens een nieuwe start.

Je gaat als leerkracht mee op weg. Ieder kind krijgt de mogelijkheid om groeiend te leren en te leren groeien. De school behoudt de openheid om via complimenten in een constructieve sfeer om te gaan met leerpunten.

Wij zijn een hartelijke school waarin we met een open kijk kansen en ruimte geven voor een brede ontwikkeling.

Een hartelijke school ben je als mensen die erop bezoek komen dat voelen, ruiken, smaken en horen. Op de speelplaats glimlachen en goeiedag zeggen, dat is ontzettend belangrijk. Iedereen moet van deze aanpak deelgenoot zijn of worden. Mensen mogen zich welkom en verwelkomd voelen in de school.

Als school mogen we niet enkel leerstof aanbieden, maar willen we ook inzetten op die bredere ontwikkeling. Door dingen te doen, met de handen, door te zingen, te knutselen, te bewegen, creatief te zijn.

We willen hartelijke sociale vaardigheden aanreiken en inoefenen. Omgaan met elkaar, omgaan met andere culturen, alsook voorkomen van en omgaan met conflicten. Ongeacht nationaliteit, opvoeding, achtergrond of cultuur willen we ieder kind telkens opnieuw groeikansen bieden. Zo maken we onze kinderen wegwijs bij het opnemen van hun plaats in onze maatschappij.

Vanuit veiligheid, rust en geborgenheid creëren we een optimale leeromgeving.

Veiligheid bieden betekent heldere afspraken en regels installeren. In de klas en op school. Dat is nodig om alle kinderen veiligheid te bieden. ‘Ik voel mij goed, ik voel mij op mijn gemak, ik voel me comfortabel. Hier moet ik niet overleven. Ik mag zijn wie ik ben. Ik voel me overal veilig.’

Uit die veilige omgeving krijgt geborgenheid een kans. De leerkracht zal en mag verwijzen naar de gemaakte afspraken en regels. Uit die geborgenheid ontstaat rust in elke klas, in de gang, op de speelplaats en bij uitstappen.

Binnen die geborgenheid krijgt iedereen groeikansen. Hiermee willen we een optimale leeromgeving creëren.

We bepalen grenzen die we samen consequent naleven.

Als school durven we grenzen te stellen. We creëren een kader waarin kinderen zich veilig kunnen voelen en veilig kunnen spelen. Dat kader kent grenzen. Binnen de grenzen kan en mag een kind voluit gaan. Dit is belangrijk om een kind tot ontwikkeling te laten komen. Een kind heeft grenzen nodig om zich effectief te ontwikkelen.

Grenzen kan je maken door regels. Een school mag die bepalen, maar heeft tegelijk ook de taak ze consequent op te volgen. Dat doen we vanuit onze eigen verantwoordelijkheid. Iedereen dient zich te houden aan die regels.

Consequent nageleefd worden: lijnrecht, maar alles naar omstandigheden hetzelfde. We gaan flexibel om met de gemaakte afspraken, rekening houdend met verschillende omstandigheden. De omgeving moet openstaan voor een flexibele omgang met regels, afhankelijk van specifieke omstandigheden die individueel kunnen verschillen. Regels consequent opvolgen impliceert ook rekening houden met specifieke omstandigheden.

We begeleiden en ondersteunen eenieder in zijn groeiproces met vallen en opstaan.

Elk kind is van waarde: een slim kind, een kind met ADHD of ASS, een hoofbegaafd kind, een anderstalig kind, … Wij engageren ons ertoe om alle kinderen te ondersteunen in hun groeiproces.

Groeiproces: dat is een procesgegeven binnen de beperkingen van de school. Ook een school heeft een kader, een lijn binnen dewelke kinderen zich moeten bewegen. Als ze buiten de lijnen vallen of kleuren, moeten we telkens op zoek naar samenwerking met (school)externe partners.

We voeren steeds een open communicatie. Tegelijkertijd doen we een appel op de verantwoordelijkheid van iedereen: de kinderen, de leerkrachten, het zorgteam, de directie, de ouders en het schoolbestuur. Dat betekent dat jijzelf keuzes maakt. Je moet weten dat die keuzes consequenties inhouden. Je wil niet dat anderen die verantwoordelijkheden wegduwen. Je kan met andere woorden niet zomaar zeggen: het was een ander. Je staat zelf in voor jouw eigen keuzes.

Door elkaar graag te zien, te aanvaarden en te ontmoeten in elkaars eigenheid leren we constructief omgaan met elkaars verschillen en overeenkomsten.

We hebben een open hart tegenover elkaar, en komen elkaar met dat open hart tegemoet. We staan open om ieders eigenheid te leren kennen. Tegelijk beseffen we dat er overeenkomsten en verschillen zijn. ‘Wat ik evident vind, vindt een ander daarom niet evident. Ik wil wel de andere zijn evidenties leren kennen.’

Openheid creëren kan botsen, conflicten geven. Dat zal gebeuren, maar als je botst vanuit een open hart, dan is er altijd een weg naar een oplossing. We zijn mensen, maar geen perfecte mensen. Ook de kinderen, de directie en de ouders zijn niet perfect. Vanuit de imperfectie creëren we een openheid.